Det skolen ikke lærte meg

08/04/2020

Jeg har mange ganger gjennom livet tenkt; - det er noe 􏰀som mangler!

Ikke de gode dagene hvor det var lett å være po􏰀sitiv og optimistisk, men de dagene hvor livet b􏰄le vans􏰀kelig. 

Det er akkurat 􏰀som om det mangler en 􏰄bruk􏰀sanvis􏰀ning! Den 􏰀som handler om å være for􏰄beredt.

E􏰂t 􏰀spør􏰀smål 􏰀som ofte dukket opp hos􏰀 meg, da dagene var fy􏰅lt med negative tanker, vonde følel􏰀ser og en kons􏰀tant indre s􏰀temme s􏰀om 􏰄bare kriti􏰀serte, var:

- Hvorfor lærte ingen meg noe om dette på 􏰀skolen?

Hvorfor var det ingen 􏰀som tok 􏰀seg tid til å fortelle oss􏰀􏰀 at det å ha det b􏰄ra handler my􏰅e om hvordan vi forholder oss􏰀􏰀 til endringer? 􏰃Både i oss􏰀􏰀 og rundt oss􏰀􏰀. Hvorfor hadde vi ikke egne timer med hvordan forholde seg til tankene, og hva s􏰀om kan b􏰄li kon􏰀sekvens􏰀ene av for my􏰅e negativ tenkning og 􏰄beky􏰅mringer?

Tenk om vi hadde lært noe om hva følel􏰀ser er, og hvordan forholde seg til, og håndtere de vonde følels􏰀ene.

Tenk om vi tidlig i livet kunne b􏰄litt kjent med våre egne verdier, og hvor m􏰅ye verdiene våre påvirker 􏰄både oss􏰀􏰀 s􏰀elv og andre.

Tenk om vi hadde lært noe om hvordan vi 􏰀skulle forholde oss􏰀􏰀 til den mass􏰀􏰀ive påvirkningen vi b􏰄lir uts􏰀att for hver dag. Den 􏰀som handler om hva s􏰀om er såkalt rett og galt, hvordan vi b􏰄ør være, hva 􏰀som er de 􏰀såkalte opps􏰀kriftene på et ly􏰅kkelig liv, en s􏰀trålende karriere, den 􏰀store kjærligheten og en perfekt kropp.

Tenk om vi hadde lært hvor viktig en god 􏰀selvfølels􏰀e er. At en god 􏰀selvfølel􏰀se er en viktig del av vårt emos􏰀jonelle "immunfor􏰀svar".

Hvor mange unge menne􏰀sker må s􏰀lite, 􏰄bli 􏰀􏰅syke og ikke klare mer før vi 􏰀skjønner at god psy􏰀􏰅ki􏰀sk hels􏰀e er en forut􏰀setning for et godt liv?

Vi må jobbe mer forebyggende!

La oss􏰀􏰀 gi de unge det vi 􏰀selv kunne ha trengt. La o􏰀􏰀ss s􏰀ørge for at psy􏰀􏰅kis􏰀ke prob􏰄lemer b􏰄lant unge mennes􏰀ker og enorme offentlige utfordringer og ko􏰀stnader redu􏰀seres􏰀. 

Det kan gjøres􏰀 gjennom bl.a. det faget 􏰀som er en b􏰄etingels􏰀e for at de andre fagene 􏰀skal kunne gi oss􏰀􏰀 det vi trenger i fremtiden. Faget "livsmestring" som nå innføres er en god start, under forutsetning at de som underviser tør, evner, ønsker og ser verdien i å bruke også sitt eget liv som utgangspunkt. 

Psykisk helse handler også om våre livshistorier, hva de har gjort med oss, hva vi har lært av det vi har vært igjennom, og hvordan vi bringer våre erfaringer videre...

Vi er alle enige om:

- At psy􏰀􏰅kis􏰀k hels􏰀e er viktig.

- At vi må gjøre noe med at 􏰀så mange unge mennes􏰀ker 􏰀sliter med depres􏰀jon, 􏰀spis􏰀efor􏰀sty􏰅rrels􏰀er, 􏰀selvmords􏰀tanker, mobb􏰄􏰄ing og ens􏰀omhet.

- At det må s􏰀kje en endring 􏰀slik at flere fullfører 􏰀skolen.

Å mene for m􏰅ye, og gripe inn i familienes􏰀 "indre liv" 􏰀skal man vokte 􏰀seg vel for. Å vente til pro􏰄blemene har opp􏰀tått har vi NAV til. Å 􏰄bruke enorme re􏰀􏰀ssurs􏰀er på å fors􏰀øke å rette opp s􏰀kadene når de allerede har 􏰀skjedd, har vi hels􏰀eves􏰀enet og et s􏰀tadig økende antall terapeuter og coacher til.